Georges Simenon: A kísértetek
|
Hogy milyen egy Simenon-krimi Maigret nélkül? Mielőtt még bárki is arra gondolna, hogy ez egy újabb „mi az abszolút lehetetlen” vicc lenne, szó sincs erről, Simenon mintegy kétszáz művének kevesebb, mint felében nyomoz a legendás francia felügyelő.
Az életmű nagyobbik felét a magyar olvasók számára gyakran ismeretlen krimik teszik ki. A kísértetek is egy ilyen Maigret-mentes pszichokrimi, a nyomozás helyett inkább a bűn elkövetésének pszichológiai vetületeire helyezve a hangsúlyt. A felütés a Columbo-filmeket idézi, az olvasó ugyanis már az első néhány oldal után tudja, ki a gyilkos, és újabb néhány oldalt követően pedig azt is, hogy kit ölt meg eddig, és kit akar még eltenni láb alól. Az igazán érdekes szál ebben az idegtépően feszült regényben nem is a jövő – a még el nem követett gyilkosság(ok) – hanem a múlt, vagyis az, hogy hogyan vált La Rochelle köztiszteletben álló kalapboltosa, Léon Labbé a regény számító, hidegvérű gyilkosává, mi vitte rá arra, hogy a felesége egykori zárdabeli osztálytársnőit megölje.
 
Mindennek tetejébe még bevándorló szomszédja, Kachoudas, a szegény szabómester is rettegve bár, de állandóan a nyomában van, mivel tisztában van azzal, hogy Labbé a gyilkos. Labbé hét gyilkosság elkövetését tervezi el, az utolsó meghiúsul, és ettől kezdve egyre szorul a hurok a kalapos nyaka körül, kapkodni kezd, kártyavárként omlik össze az addig is csak képmutatásra és elfojtásra épült látszat-élete. Simenon mesterien építi fel a szereplők bonyolult alá- és fölérendeltségi viszonyát (egyáltalán nem az a kiszolgáltatott, aki első pillantásra annak tűnik), és a Maigret-történetekben már megszokott virtuozitással teremti meg a jellegzetes francia kisvárosi miliőt. 
 
Agave Kiadó, 2280 Ft 
 
poszter
2012.05.22
|
Új hozzászólás
Név: E-mail:
Hozzászólás:
Ismételd meg:


2014. december 20., szombat

Teofil
A kiállítás a 19. század végi és 20. század eleji otthoni és hivatásszerű hazai vendéglátás tereit mutatja be egy városi skanzen jellegét öltve, elsősorban enteriőrökön keresztül.
Három elkeseredett, különböző korú nőt (Ónodi Eszter, Csákányi Eszter és Törőcsik Franciska) egy esős éjszakán egymás mellé sodor az élet.
Kell-e még elemezgetni egy bor árát?
Ripka Gergely
(Táncoló Medve)
Talán már túl vagyunk azon, hogy egy bornak az ára tarkón vágjon minket. Facepalmozó-szkeptikusok úgyis lesznek mindig, ahogy kíváncsi hedonisták és rajongók is.
1
Ákost látni és
Gerényi Gábor
(Midi)
Ákos hiába űz sportot már több mint húsz éve abból, hogy a végletekig megossza a közönséget és a kritikát: a dolog vége csak az lett, hogy nem sok gondolkodnivaló akad, ha az első számú magyar popcsillagot akarjuk megnevezni.
20
11
Tagok: túl az 1 millión
Copyright © 2014
Ingyenes Műsorújság Kft. az Est Media Group tagja.